Saturday, February 26, 2011

REZEKI ALLAH MAHA LUAS


“Barangsiapa bertaqwa kepada Allah nescaya Dia akan membukakan jalan keluar baginya. Dan Dia memberinya rezeki dari arah yang tidak disangka-sangkanya. Dan barangsiapa yang bertawakkal kepada Allah, nescaya Allah akan mencukupkan keperluannya.”
(Surah At-Thalaq : 2-3)

KENAPA KHINZIR TIDAK BOLEH DIMAKAN ???

Artikel ni saya dapat dari blog seorang kawan ...

Kenapa khinzir tak boleh dimakan
(English dan diterjemahkan)

You want to know?? Good scientific explanation( Adakah anda ingin tahu. Satu penjelasan saintifik yang bagus)

Bob: Tell me why is it that a Muslim is very particular about the words Halaal and Haraam; what do they mean?(terangkan kepada saya kenapa orang Islam ni sangat mementingkan dan begitu teliti dengan istilah 'Halal dan juga Haram'; apa sebenarnya maksud perkataan-pekataan tersebut)

Yunus: That which is permissible is termed Halaal and that which is not permissible is termed Haraam and it is the Quran which draws the distinction between the two.(Halal bermaksud perkara yang dibenarkan dalam Islam manakala haram pula bermaksud perkara yang tidak dibenarkan dalam Islam dan al Quranlah yang telah menggariskan perbezaan diantara keduanya.)

Bob: Can you give me an example? (Boleh awak beri saya contoh?)

Yunus: Yes, Islam has prohibited blood of any type. You will agree that a chemical analysis of blood shows that it contains an abundance of uric acid, a chemical substance which can be injurious to human health.(Ya. Islam telah melarang memakan apa jua jenis darah kecuali darah ikan dan belalang kalau tak silap saya). Kamu tentu akan setuju bahawa satu analisis kimia terhadap darah menunjukkan ia mengandungi banyak asid urik,iaitu satu bahan kimia yang merbahaya pada kesihatan manusia.)

Bob: You're right about the toxic nature of uric acid, in the human being it is excreted as a waste product and in fact we are told that 98% of the body's uric acid is extracted from the blood by the kidneys and removed through urination.(Kamu benar berkaitan dengan toksid semulajadi yang terkandung dalam asid urik ini.Di dalam badan manusia, ia digolongkan sebagai bahan kumuh/buangan , malahan kami diberitahu bahawa 98% dari asid urik ini diekstrak/ditapis daripada darah oleh buah pinggang dan dibuang melalui sistem perkumuhan)

Yunus: Now I think that you'll appreciate the special prescribed method of animal slaughter in Islam. (Sekarang saya rasa kamu akan dapat merasai betapa beruntungnya satu cara istimewa dalam Islam berkenaan penyembelihan binatang.)

Bob: What do you mean? (Apa maksud kamu)

Yunus: You see, the wielder of the knife, whilst taking the name of the 'Almighty', makes an incision through the jugular veins, leaving all other veins and organs intact.(maksudnya, ketajaman pisau, menyembelih dengan menggunakan nama Allah yang Maha Besar, menyembelih pada urat leher, ini semua akan menyebabkan organ-organ penting lain pada haiwan tidak rosak)

Bob: I see, this causes the death of the animal by total loss of blood from the body, rather than an injury to any vital organ. (jadi kematian pada haiwan adalah melalui cara hilangnya darah secara keseluruhan daripada tubuh haiwan tersebut dan bukannya dengan mencederakan pada organ-organ penting yang lain)

Yunus: Yes, were the organs, example the heart, the liver, or the brain crippled or damaged, the animal could die immediately and its blood would congeal in ! its veins and would eventually permeate the flesh. This implies that the animal flesh would be permeated and contaminated with uric acid and therefore very poisonous; only today did our dieticians realize such a thing. (ya, sebagai contoh, sekiranya organ jantung, hati, atau otak retak atau rosak, binatang itu akan mati dengan cepat dan darahnya akan menjadi kental dalam salur darah dan ini secara perlahan lahan akan menyebabkan ia meresap ke dalam daging. Ini akan menyebabkan daging diresapi dan tercemar dengan asid urik menyebabkan ia menjadi amat beracun dan baru sekarang pakar-pakar diet menye! dari akan hal ini.)

Bob: Again, while on the topic of food; Why do Muslims condemn the eating of pork or ham or any foods related to pigs or swine. (Bercakap mengenai makanan ni,kenapa orang Islam menolak untuk memakan daging khinzir atau sebarang makanan yang berkaitan dengannya)

Yunus: Actually, apart from the Quran prohibiting the consumption of pork,bacon (pig flesh); in fact the Bible too in Leviticus chapter 11,verse 8, regarding swine it says, "of their flesh (of the swine, another name for pig) shall you not eat, and of their carcass you shall not touch;they are unclean to you. Further, did you know that a pig cannot be slaughtered at the neck for it does not have a neck; that is according to its natural anatomy.A Muslim reasons that if the pig was to be slaughtered and fit for human consumption the Creator would have provided it with a neck. Nonetheless, all that aside, I am sure you are well informed about the harmful effects of the consumption of pork, in any form, be it pork chops,ham, bacon. (sebenarnya , ada bahagian daripada Al-Quran melarang penggunaan daging khinzir ini. Malah dalam Bible sendiri dalam Leviticus, chapter 11,verse 8, berkaitan dengan daging khinzir ini, kata Bible "Pada daging khinzir itu, janganlah kamu makan, dan bangkainya jangan lah kamui sentuh , ia adalah tidak bersih u! ntuk kamu. Tahukah juga kamu bahawa seekor khinzir tidak boleh disembelih pada lehernya kerana ia sendiri sebenarnya tidak mempunyai leher jika kita nak tengok dari anatomi semulajadinya. Bagi orang Muslim sekiranya khinzir itu boleh disembelih dan sesuai untuk keperluan manusia, maka Tuhan tentunya akan menjadikan khinzir itu mempunyai leher. Apapun, tanpa melihat pada semua itu, saya yakin bahawa kamu tentu tahu betapa daging khinzir ini, walau dalam apa jua bentuk pun akan memberikan kesan yang merbahaya.)

Bob: The medical science finds that there is a risk for various diseases the pig is found to be a host for many parasites and potential diseases. (Sains perubatan mendapati bahawa khinzir ini mrerupakan hos/perumah bagi pelbagai jenis parasit dan berisiko kepada terhadap pelbagai jenis penyakit)

Yunus: Yes, even apart from that, as we talked about uric acid content in the blood, it is important to note that the pig's biochemistry excretes only 2% of its total uric acid content, the remaining 98% remains as an integral part of the body. (Ya, malah selain daripada itu sebagaimana kita berbincang mengenai kandungan asid urik dalam darah tadi, didapati khinzir hanya membuang 2% daripada kandungan asid uriknya sebagai bahan kumuhan dan baki 98% lagi akan kekal sebagai sebahagian dari tubuhnya.)


Please forward to others............it may answer some of their questions especially when the non! -Muslim ask. To waken interest and kindle enthusiasm is the sure way to teach easily and successfully.
"Pada hari itu manusia keluar dari kuburnya dalam keadaan bermacam-macam, supaya diperlihatkan kepada mereka (balasan) pekerjaan mereka. Barangsiapa mengerjakan kebaikan sebesar zarah pun, nescaya dia akan melihat balasan)nya pula. Dan barangsiapa yang mengerjakan kejahatan seberat zarah pun, nescaya dia akan melihat balasannya pula."
(al Zalzalah:6-8) wallahu'alam

KEISTIMEWAAN WANITA

KeIsTeMeWaAn  WaNiTa

1. Doa wanita lebih makbul berbanding lelaki kerana sifat wanita yang penyayang lebih kuat daripada lelaki.

2. Wanita solehah (baik) itu lebih baik daripada 1000 orang lelaki yang tidak soleh.

3. Seorang wanita solehah adalah lebih baik daripada 70 orang wali.

4. Seorang wanita solehah adalah lebih baik daripada 70 lelaki soleh.

5. Barang siapa yang menggembirakan anak perempuannya, maka darjatnya seumpama orang yang sentiasa menangis kerana takutkan Allah S.W.T akan diharamkan api neraka ke atas tubuhnya.

6. Wanita yang tinggal bersama anaknya akan tinggal bersama aku (Rasullullah S.A.W) di dalam syurga.

7. Syurga itu dibawah telapak kaki ibu.

8. Apabila memanggil dua orang ibu bapa mu, maka jawablah panggilan ibu mu dahulu.

9. Wanita yang taat berkhidmat kepada suaminya akan tertutup pintu-pintu neraka dan terbuka pintu-pintu syurga.Masuklah mana-mana pintu yang dia kehendaki dengan tidak dihisab.

10. Tiap-tiap perempuan yang menolong suaminya dalam urusan agama, maka Allah S.W.T memasukkan dia kedalam syurga lebih dahulu daripada suaminya (10 000 tahun).

11. Dua rakaat solat daripada wanita yang hamil adalah lebih baik saripada 80 rakaat solat wanita yang tidak hamil.

12. Wanita yang hamil akan mendapat pahala berpuasa di siang hari.

13. Wanita yang hamil akan mendapat pahala beribadat di malam hari.

14. Apabila seorang perempuan mulai sakit hendak bersalin, maka Allah mencatatkan baginya pahala yang orang berjihad pada jalan Allah S.W.T.

5 SEBAB MENJADIKAN BER" COUPLE" HARAM

5 SEBAB MENJADIKAN BER"COUPLE" HARAM


berpasangan(couple)"Pada asasnya, hukum bercinta-kasih, berpasangan(couple) atau seumpamanya adalah harus. Akan tetapi terdapat beberapa perkara/tindakan yang boleh menyebabkannya menjadi HARAM. Antaranya :

PERTAMA: TIDAK MEMPUNYAI NIAT YANG BAIK ATAU SEBALIKNYA
Sesebuah perhubungan ‘istimewa’ antara seorang lelaki dan wanita seharusnya didasari dengan niat yang baik seperti bertujuan untuk berkahwin. Justeru sebarang perhubungan yang tidak bertujuan seperti tersebut adalah tidak harus seperti bercouple untuk berhibur, bersuka-suka dan sebagainya.

KEDUA: TIDAK MEMATUHI (MELAMPAUI) SYARIAT AGAMA
Lumrah bercouple seakan tidak dapat lari dari aktiviti seperti ber“dating”, ber“shoping” dan sebagainya hatta ada yang sampai ke peringkat “membonceng”. Tidak kurang juga (tanpa segan silu) menggunakan istilah-istilah yang kononnya menunjukkan sikap ‘caring’ seperti memanggil “darling” kepada pasangannya. Paling tidak, pasti di dalam pertemuan(dating) akan berlaku pandangan mata yang tidak harus, perbicaraan yang tidak wajar dan seumpamanya. Semua perlakuan ini adalah bercanggah dengan ajaran Islam yang mengharamkan perhubungan bebas di antara lelaki dan perempuan. Yang paling penting, apabila Syariat Islam mengharamkan sesuatu perkara/perbuatan, maka wasilah atau tindakan yang menuju kepada perkara yang diharamkan tersebut juga turut diharamkan. Kaedah Fiqh ada menyebutkan : “sesuatu yang membawa kepada yang haram, maka ia juga menjadi haram”. Justeru berdasarkan kaedah ini, maka bercouple yang membawa kepada perlanggaran hukum syariat juga adalah haram.

KETIGA: MENJATUHKAN MARUAH (PERIBADI) SEORANG WANITA
Apabila pasangan yang bercouple berdating, maka peribadi seorang wanita muslimah akan dipersoalkan. Khalayak tidak akan berbicara tentang si lelaki yang bercouple tersebut, tetapi si perempuan. Masyarakat akan bertanya bagaimana begitu mudah si perempuan tersebut membiarkan dirinya diusung(maaf jika agak keterlaluan) ke sana-sini atau setidak-tidaknya umum akan menganggap bahawa perempuan tersebut telah dimiliki. Kesan buruk yang mungkin dihadapi ialah apabila berlaku perpisahan antara pasangan tersebut. Masyarakat akan mula membuat pelbagai tanggapan negatif terhadap si perempuan tersebut. Prasangka-prasangka negatif akan direka dan dihebahkan. Akhirnya berlakulah tohmahan-tohmohan yang menjatuhkan maruah dan kehormatan seorang wanita. Ingatlah bahawa Islam amat memprihatinkan penjagaan maruah seorang wanita. Di atas dasar itulah adanya hukum Qazaf dan kerana tujuan tersebut jugalah Islam mengharamkan perhubungan yang di luar batasan. Sebabnya adalah kerana Islam memelihara kehormatan seorang wanita.


KEEMPAT: MEMBAZIRKAN WANG KEPADA PERKARA YANG TIDAK WAJAR
Di dalam budaya bercouple, biasanya pasangan lelaki akan banyak menghabis duit pinjaman PTPTN, JPA, yayasan negeri (bagi mahasiswa IPT) atau duit pemberian ibubapa untuk memenuhi kehendak pasangan wanitanya. Ajak saja dinner, lunch, breakfeast atau bershoping pasti si lelaki yang perlu mengeluarkan duit poketnya. Terdapat juga keadaan di mana si perempuan yang berbelanja si lelaki. Itu belum dikira dengan pembeliaan kad top-up handset yang out of control. Hanya kerana call untuk tanya khabar, dah makan ke belum, ada yang sanggup men“top up” handset mereka beberapa kali dalam seminggu. Cuba bayangkan jumlah wang perlu dibazirkan hanya untuk perkara yang sangat remeh dan tidak perlu. Paling menyedihkan, wang tersebut adalah pemberian keluarga yang seharusnya digunakan bagi tujuan pengajian. Begitu juga wang pinjaman PTPTN, ia adalah hutang yang perlu dibayar selepas tamat pengajian. Justeru, penggunaan kedua-dua jenis wang ini kepada perkara yang tidak wajar adalah tidak harus dan ditegah oleh syarak. Perbuatan membazir dan menyalahgunakan harta juga adalah amalan syaitan.(Rujuk Al-Isra’ ayat 27)

KELIMA: MEMBUANG MASA KEPADA PERKARA YANG TIDAK SEWAJARNYA
Seperkara yang wajar diprihatinkan di sini ialah penggunaan waktu kepada perkara yang tidak bermanfaat. Lebih malang lagi, masa yang amat terhad sebagai seorang mahasiswa telah diisi dengan perbuatan-perbuatan yang ditegah oleh Allah. Bukankah berdating, berbual telefon secara marathon dan lain-lain aktiviti rutin bercouple merupakan perbuatan yang menyimpang dari anjuran agama. Justeru setiap saat dan minit yang digunakan bagi tujuan tersebut akan dipersoal dan diperbicarakan di hadapan Allah.

Perlu diingat bahawa Islam bukan mengharamkan secara total perkara yang dinyatakan di atas. Islam tidak menghalang perbuatan tersebut, tetapi meletakkan beberapa prasyarat yang perlu dipenuhi. Sekiranya kita gagal mengikut syarat-syarat tersebut, maka status perbuatan tersebut menjadi HARAM serta menjauhkan diri pelaku daripada kasih sayang dan cinta Allah. (Rujuk kitab al-Halal wal Haram Fil Islam, Dr. Yusuf Al-Qardhawi)

Rahsia Dalam Mencari Harta Kekayaan

usaha mencari harta kekayaan
RAHSIA DALAM MENCARI HARTA KEKAYAAN
Dalam usaha mencari harta kekayaan, agama tidak harus ditinggalkan. Ini kerana Islam sendiri menyatakan bahawa kemiskinan adalah hampir kepada kekufuran. Sebenarnya agama dan usaha adalah seiring dan tidak wajar dipisahkan.

Kita jangan berfikir kemiskinan adalah jalan mudah untuk ke syurga dan bersikap untuk memusuhi kekayaan. Sikap ala kadar akan menjadikan kita terus miskin padahal maksud “ala qadrin” (ala kadar) adalah berusaha selagi termampu. Miskin bukanlah satu kesalahan, tapi ia satu fenomena yang boleh diubah dengan mengubah cara kita berfikir. Tetapi kurang berusaha itu adalah satu kesalahan yang jelas menunjukkan kemalasan kita.

“Mukmin yang kuat lebih baik dan lebih disukai oleh Allah s.w.t. daripada mukmin yang lemah, sekalipun masing-masing ada kebaikan. Berkeinginan keraslah kepada sesuatu yang memberi manfaat. Mohonlah pertolongan kepada Allah dan jangalah kamu lemah“…Hadis Riwayat Muslim.

Sebenarnya rukun Islam iaitu syahadah, solat, puasa, zakat dan haji adalah rukun-rukun yang dijayakan dengan adanya harta. Syahadah memerlukan ilmu dan ilmu memerlukan harta. Solat memerlukan pakaian dan pakaian memerlukan harta. Puasa memerlukan zakat fitrah dan zakat fitrah memerlukan harta. Zakat memerlukan harta secara langsung. Haji memerlukan tambang, kelengkapan dan kemudahan, semua ini memerlukan harta. Ibadah khusus semuanya memerlukan harta. Lebih banyak harta kita lebih mudahlah untuk kita menunaikan kewajipan yang diamanahkan kepada kita.

Nasihat Lukmanul Hakim

Pada suatu hari Lukmanul Hakim telah ditanya oleh anaknya : “Wahai bapaku, apakah sebaik-baik perangai bagi manusia..?” Jawab Lukman : “Agama”. Kalau perangai itu dua..?” Jawab Lukman : “Agama da harta”. Lalu ditanya lagi…”kalau tiga..?”. Jawan Lukman : “Agama, harta dan malu”. Si anak bertanya lagi…”Kalau empat..?”. Jawap Lukman : “Agama, harta, malu dan budi pekerti yang baik”. Tanya anaknya lagi..”Kalau lima..?”. Jawab Lukman : “Agama, harta, malu, budi pekerti yang baik dan pemurah”. Anaknya bertanya lagi..”Bagaimana jika perangai itu enam..?”. Maka jawab Lukman : “Wahai anak kesayanganku, kalau lima perangai itu terkumpul pada seseorang, maka dia adalah orang yang suci, terpelihara (taqwa), dilindungi Allah dan bebas dari syaitan”.

Kemalasan vs Usaha

Islam tidak mengiktiraf kemalasan. Sikap malas untuk berusaha mencari satu kejayaan dan kebahagian sebenarnya bukan sahaja memberi kesan buruk kepada diri sendiri tetapi juga akan memberikan kesan buruk kepada keluarga dan akhirnya kepada bangsa dan agama secara keseluruhannya.

Kekuatan diri dan umat bergantung kuat kepada penerapan nilai-nilai murni, kebijaksanaan dan adanya usaha gigih yang berterusan mencari harta kekayaan. Ini kerana tanpa kebijaksanaan dan tanpa harta sesuatu umat mudah tunduk, dipegaruhi dan meminta-minta kepada mereka yang lebih maju dan kaya raya.

Usaha yang berterusan akan mejadikan kita lebih mudah mencapai kejayaan. Kejayaan ini perlu terus di kekalkan dan diperbaiki supaya kita tidak mudah alpa dalam kehidupan yang semakin mencabar ini.

Tidak kira apa bidang yang anda ceburi sama ada perniagaan internet, berniaga, guru, kerja swasta dan sebagainya, yang penting keikhlasan kita kepada perkerjaan itu. Ini juga salah satu faktor yang boleh membawa kita kepada kejayaan.

Oleh itu, fikir-fikirkanlah setakat mana usaha anda selama ini. Apakah sudah mencapai matlamatnya atau masih di tahap yang sama. Carilah rahsia di dalam usaha anda selama ini.

Salam perjuangan

PETUA IMAM SHAFIE

4 perkara untuk sihat
Empat perkara menguatkan badan
1. makan daging
2. memakai haruman
3. kerap mandi
4. berpakaian daripada kapas


Empat perkara melemahkan badan
1. banyak berkelamin (bersetubuh)
2. selalu cemas
3. banyak minum air ketika makan
4. banyak makan bahan yang masam


Empat perkara menajamkan mata
1. duduk mengadap kiblat
2. bercelak sebelum tidur
3. memandang yang hijau
4. berpakaian bersih


Empat perkara merosakkan mata
1. memandang najis
2. melihat orang dibunuh
3. melihat kemaluan
4. membelakangi kiblat


Empat perkara menajamkan fikiran
1. tidak banyak berbual kosong
2. rajin bersugi (gosok gigi)
3. bercakap dengan orang soleh
4. bergaul dengan para ulama


Cara tidur
1. Tidur para Nabi
Tidur terlentang sambil berfikir tentang kejadian langit dan bumi.
2. Tidur para ulama dan ahli ibadah
Miring ke sebelah kanan untuk memudahkan terjaga untuk solat malam.
3. Tidur raja yang haloba
Miring ke sebelah kiri untuk mencernakan makanan yang banyak dimakan.
4. Tidur syaitan
Menelungkup/ tiarap seperti tidurnya ahli neraka.



Sunday, February 13, 2011

PROGRAM LARIAN PERDANA MAHKOTA DAN MERENTAS DESA 2011



Program Larian Perdana Mahkota dan Merentas Desa SMKA Maahad Muar 2011 telah diadakan pada Sabtu, 12 Februari 2011. Semua acara berjalan lancar dan dengan jayanya. Majlis telah diakhiri dengan acara kemuncak iaitu Penyampaian Hadiah kepada para pemenang. Johan keseluruhan Merentas Desa 2011 telah disandang oleh rumah KHALID. TAHNIAH...

MAJLIS PERPISAHAN MANTAN PENGETUA PN HJH HAMIZAH HASSAN

video
MAJLIS LAMBAIAN KASIH BONDA telah diadakan pada Rabu,19 Januari 2011. Berlangsung di Dewan baru SMKA Maahad Muar, majlis ini telah berjaya mengimbau kembali detik-detik manis dan terindah kami bersama-sama bonda dengan penuh syahdu dan nostalgia. Kami mendoakan bonda terus ceria dan cemerlang di sekolah baru iaitu SMKA Sharifah Rodziah Melaka.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...